Exploreren, Exploring, Explorar - Reisverslag uit Lima, Peru van Jitske - WaarBenJij.nu Exploreren, Exploring, Explorar - Reisverslag uit Lima, Peru van Jitske - WaarBenJij.nu

Exploreren, Exploring, Explorar

Door: Jitske

Blijf op de hoogte en volg Jitske

04 Januari 2014 | Peru, Lima

Oke, ik maak zo ontzettend veel mee dat ik heb besloten maar weer een blog te plaatsen. Ik was nooit zo’n blogger dus geen idee wat er met me gebeurt is en ook geen idee of dit blijvend is, maar geniet ervan zou ik zeggen. Of niet.. kan ook;)

In mijn ontdekking van Lima laat Sheyla (scriptiebegeleider) me Lima zien, waarbij onder andere gedineerd wordt aan de kust, met uitzicht op een geweldige zonsondergang en daarna Lima bij nacht. En verder ontdek ik dat Lima bestaat uit SUPER mooie buurten; je waant je totaal in een andere wereld in de super mooie en luxe Amerikaanse shopping centra, de Spaans achtige buurtjes, de toeristische buurten, de mooie huizen in allemaal verschillende stijlen. Je moet niet gek op kijken als je eerst langs een enorm Duits-achtig huis rijdt en daarna langs een huis gebouwd in Franse stijl, Spaanse stijl en Engelse stijl of alles gecombineerd. Rij je vervolgens 1 straat verder waan je je in het midden oosten, of misschien eigenlijk wel gewoon Lima.
In deze straten van bouwvalletjes en krotjes kun je je beter niet alleen begeven, aangezien ik bij mijn ontdekking van Lima heb gehoord dat niet alleen in de films drugsbendes bestaan, maar ook in het echt hier in de duistere straatjes van Lima.

Daarnaast heb ik ontdekt dat de Peruanen erg slim zijn en zij hun huis bouwen met het oog op gezinsuitbreiding. Alle huizen zijn half afgebouwd en er steken stalen pinnen uit het dak, wat eigenlijk geen dak is, maar de basis voor een nieuwe verdieping. Hele families wonen hier samen, en wil je als kind de deur uit dan verhuis je niet buiten de deur maar boven op het huis. Met een beetje mazzel heb je dan genoeg geld gespaard om er een bewoonbare verdieping van te maken en zo worden de huizen generatie op generatie hoger.
Ook heb ik ontdekt dat Peruanen erg slim zijn in het creëren van baantjes, hebben ze geen baan dan verzinnen ze wel een baan. Zo bestaan er mensen die je auto bewaken en als toevoeging daarop mensen die je helpen met het inparkeren of uitrijden. En wil je hier niet voor betalen, dan is volgende keer hoogst waarschijnlijk je auto echt gestolen. Peruanen hebben namelijk ook een enorm goed geheugen. Andere voorbeelden van baantjes is het schrapen van vogelpoep, wat vervolgens keurig in bakjes wordt gedaan en schijnbaar heel de wereld over gestuurd omdat het goed is voor het land. Peruanen die de straat schoonvegen, Peruanen die je huis bewaken, Peruanen die je boodschappen naar de auto brengen en zelfs Peruanen die verkleed als monnik van een levensgevaarlijke rots afspringen..Verzin het maar en de Peruanen maken er een baan van. Het enige is wel dat dit ze jou als een soort van werkgever betitelen en als werkgever behoor je natuurlijk te betalen.

Aan het verkeer raak ik ondertussen al gewend en kan daarbij vooral hard lachen om de creaties die ze hier auto’s mogen noemen. Peruanen kunnen erg goed met restjes omgaan. Dit zie je terug in het eten (ze kunnen van kleine overgebleven dingen echt heerlijke gerechten maken) maar ook bij huizen, auto’s en bijvoorbeeld speelgoed. Vervolgens kijkt er dan ook niemand gek van op als zelf-gefabriceerde mini creaties zich op de snelweg begeven, met een gangetje van maximaal 50km per uur en daarin 8 mensen gepropt.
Verder bestaan er in Lima geen busstops, wat het reizen met het ov een heel avontuur maakt. Wil je met de bus dan ga je ergens op de weg staan en stop je de bus. Wil je er vervolgens uit dan roep je hard: ‘esquina baja!’ wat zoiets betekend als: STOP bij de hoek! Ik heb dit nog niet zelf uitgeprobeerd, maar zal goed aan mn Spaanse accent moeten werken, want anders rijdt de bus door tot Ecuador ben ik bang.

In mijn ontdekking van Lima/Peru werd ik ook ondersteund door 2 super mensen: Michele en Hans. Ik heb Michele in Nederland ontmoet, door een bezoek aan Rituals kwamen we aan de praat over reizen en bleek dat we beiden een jaar in Amerika en Australie hadden gewoond ennnnnn het aller gekste (en leukste) : dat we allebei naar Peru gingen! Haar vader (Hans) woont in Lima en Michele is voor een maand bij hem op bezoek echt TE toevallig! En aangezien we dit allebei vonden leek het ons een mega goed plan om nummers uit te wisselen en elkaar op te zoeken in Lima. Waar een bezoek aan de winkel Rituals al niet goed voor kan zijn!;)
De Rituelen werden voortgezet in Lima, zo moesten we met oud en nieuw gekleed in het geel (wij hadden een gele slinger om.. werkt vast ook;)) 12 minuten voor 24.00 elke minuut een druif eten. Na dit gedaan te hebben voelden we ons gelijk al enorm gelukkig, dus dit voorspelt vast een hoop goeds voor 2014. Misschien kwam dat geluk ook wel doordat we net heerlijk hadden gebarbecued in het zonnetje, met een glaasje champagne bij het zwembad, natuurlijk Nederlandse gezelligheid en mooi vuurwerk. Verder verhoogden Michele en Hans mijn geluk enorm door me veel van Lima te laten zien, Super uitzichten! Ook zijn we naar Huacho geweest wat 200 km ten noorden van Lima ligt. Hiervoor moesten we door de woestijn rijden en kwamen we terecht bij onwijs mooie stranden, natuurgebieden en uitzichten. Lima en omgeving is echt totaal iets anders dan wat ik ooit heb gezien. Droog, veel zand maar daardoor op zijn eigen manier mooi! i

Als laatste van dit lange verhaal heeft Sheyla bedacht dat het een mega plan is om mij als voorbeeld mee te nemen naar de grens van Chili. Zij willen hier een hoogbegaafdheidcentrum opbouwen en willen dat hier Europeanen komen werken. Alleen wel Europeanen die Spaans spreken. Sheyla vindt zelf dat de Spanjaarden niet hard genoeg werken en wil daarom Nederlanders hiervoor promoten. Want..zegt ze: ‘Nederlanders zijn harde werkers en leren Spaans in No-time! Kijk hier naar dit grandioze voorbeeld: Jitske Aben’ . Best leuk plan en alles, heel leuk bedacht ook. MAAR WIE HEEFT ERBIJ BEDACHT DAT IK DAT VOORBEELD MOET ZIJN? verder wordt de druk om Spaans te leren spreken er dus niet hoger op sinds ik in Lima ben. Ik ben nu als een malle boekjes als Peter-pan, Heidi en Alice in wonderland in het Spaans aan het lezen aangezien dat je enoooorm schijnt te helpen bij het leren van een taal. Nou dat hopen we dan maar en verder hoop ik ook dat het voornamelijk een idee is en niet een al inwerking/vastgesteld plan, alhoewel richting Chili gaan natuurlijk wel heel vet is!

Ik had me niet durven voorstellen dat ik in 6 dagen al zoveel zou beleven en zou zien. Ik er echt dankbaar voor en het is een geruststelling dat ik bijna met 100% zekerheid kan zeggen dat ik het hier wel een aantal maanden vol ga houden en het daarbij zelfs nog naar mijn zin ga hebben. Natuurlijk is het wennen en zal ik nog een tijd moeten wennen, maar door de mensen die zich nu al om mij bekommeren hier komt dat vast helemaal goed!:)

Een HEEEEEL gelukkig nieuw jaar gewenst voor jullie allemaal!
Veel liefs xxxxx

  • 04 Januari 2014 - 10:56

    Lia Slagboom:

    Jit, wat een geweldig verslag! Ik zie het gewoon voor me! Zo grappig hoe je de dingen beschrijft.
    En wat heb je al weer veel meegemaakt!! Ongelofelijk hoe alles loopt, en het einde is nog niet in zicht!
    Geniet ervan!!
    xxxxmam

  • 04 Januari 2014 - 11:09

    Leonie Mostert:

    Super leuk! Ik had even het idee dat ik een goed boek aan het lezen was ;p
    Geniet ervan en pas op jezelf!

    Xxxxx

  • 04 Januari 2014 - 11:10

    Ashley De Kluizenaar :

    Ha wereldreiziger,
    Wat is het weer leuk om al je avonturen te lezen!
    Dat Spaans leren gaat je vast lukken, ik heb er alle vertrouwen in! Haha

    Be safe!

    Liefs Ashley ( en Bas)

  • 05 Januari 2014 - 19:15

    Lisanne :

    Jittttieeee,

    Leuk je verhaaltjes te lezen. Heel levendig! Genier ervan :)

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jitske

Actief sinds 19 Aug. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 50435

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 20 Juni 2014

De ontdekking van Zuid-Amerika

15 November 2010 - 06 Mei 2011

Nieuw Zeeland

31 Augustus 2006 - 31 Augustus 2006

Mijn eerste reis

31 Januari 2010 - 30 November -0001

down under

Landen bezocht: