De eerste dag in een stad genaamd: Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Jitske - WaarBenJij.nu De eerste dag in een stad genaamd: Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Jitske - WaarBenJij.nu

De eerste dag in een stad genaamd: Lima

Blijf op de hoogte en volg Jitske

29 December 2013 | Peru, Lima

Na alle laatste weken te hebben overleeft met enorme zenuwen die door mn lichaam gierden, afscheid en de rest van de emoties die daarbij hoorde, is het dan eindelijk zo ver: ik ben aangekomen in Lima, Peru. Na zo’n kleine anderhalf jaar voorbereiding zit ik nu onder het genot van gekleurde, op de maat van bijpassende kerstliedjes, knipperende kerstlichtjes van de overburen, op mijn bed en schrijf ik mijn eerste (en hopelijk niet laatste) blog.
De 2,5 uur durende vlucht naar Madrid en daarna de 12,5 uur durende vlucht naar Lima verliepen erg soepel. Doordat ik best lekker zat en de vrouw naast mij zich erg lening over mij heen kon manoeuvreren heb ik het grootste deel van de reis geslapen. Toen ik eenmaal wakker werd hadden we nog maar 2uur te gaan. Eenmaal geland ging zelfs dat in tegenstelling tot voorgaande minder prettige ervaringen in Amerika en Indonesië erg soepel en stond ik binnen no-time buiten, waar twee Peruanen al met een bordje, waar mijn naam op stond, klaar stonden. Vanaf toen begon het Spaanse gestamel, nouja ik weet eigenlijk niet of je het vanuit mijn kant Spaans kon noemen, aangezien ik bij elke poging uhm ‘raar’ werd aangekeken had het geloof ik ook Chinees kunnen zijn. Gelukkig kon ik erg goed in het Spaans glimlachen en knikken en keek ik erg geïnteresseerd naar de Peruaanse omgeving die langs me heen vloog. Deze bestond voornamelijk uit veel auto’s die kriskras door elkaar heen reden, Smog, Reclame-borden, Motortjes en af en toe een dappere fietser wat allemaal werd vergezeld door een constant getoeter en veel op de rem staan. Gelukkig heb ik eenzelfde soort tafereel eerder mee mogen maken in Congo en Azië, waardoor ik niet helemaal in een stuip achterin de auto zat. En hoe verder we reden hoe betere de buurt eruit begon te zien. Ik denk dat een voorzichtige omschrijving van een ‘combinatie tussen Amerika en Azië’ wel aardig in de buurt komt, mocht daar iets bij voor te stellen zijn eigenlijk..
Ondanks dat ik in het vliegtuig al een ontbijtje had genuttigd, kreeg ik in mijn ‘voor aankomende drie maanden thuis’ mijn tweede ontbijtje, waarschijnlijk omdat mijn gestamel in het Spaans inderdaad meer op Chinees leek, maar met tot mijn grote vreugde een vers geblenderd papaya-sapje. Ik kon mn geluk niet op zoals mijn Nijmeegse huisgenootjes zullen begrijpen, mijn blender-kunsten kunnen hier voortgezet worden!:)
Smiddags samen met mijn Engelssprekende redding genaamd Diego de kleinzoon van de eigenaresse van het huis, een rondje gelopen door het Lince district waar ik woon. Beste een leuke buurt eigenlijk, supermarkten dichtbij, ‘hippe’ restaurants, cafe’s met goede koffie, zelfs een bios, een markt en een mooi park waar ik eventueel zelfs ook mijn hardloop-kunsten zou kunnen voortzetten. Al met al geen slechte eerste dag, behalve dan het feit dat ik mezelf een beetje haat vanwege mijn gebrek aan Spaans. Morgen staat er een koffietje met mijn Scriptiebegeleider op de planning en later op de dag ontmoet ik Silvi voor een lunch. Zij is een meisje/vrouw van de universiteit hier waar ik al een tijdje mee mail. Ze heeft in Nederland gewoond voor haar PHD en spreekt behoorlijk goed Nederlands en hopelijk wil zij me vertellen hoe ze dit voor elkaar heeft gekregen, zodat ik op misschien wel magische wijze ook het Spaans op die manier kan gaan beheersen ;)
Ook de oud en nieuw plannen zijn gemaakt dus het ziet ernaar uit dat ik deze eerste week in Lima ook zal overleven. Lieverds allemaal een heel goed, fijn, gaaf en gelukkig nieuwjaar gewenst! xxx

  • 29 December 2013 - 13:06

    Evi:

    He lieve Jits,
    Klinkt super allemaal!!! Ik voelde me ook zo in Thailand want ik kon geen woord Thais (en nu nog maar heel minimaal) en zij spraken geen engels. Echt wonderbaarlijk hoe ver je kan komen met gebaren en een leuke glimlach ;) Geniet er maar lekker van meiske. En heeeeeeeel veel succes en plezier daar.
    Liefs, Evi

  • 29 December 2013 - 13:28

    Lia:

    Dit klinkt allemaal al weer zo gaaaaaf!!!!En met het spaans gaat het ook helemaal goed komen hoor, zul je zien(en meemaken!).
    En maak je blunders...gun de mensen daar ook iets om te lachen, en lach er zelf ook om!
    Geniet er maar lekker van,
    Dikke knuffel,
    mam

  • 29 December 2013 - 15:16

    Nina:

    Aaahw klinkt super lieve Jits! Ga Lima en vooral ook de universiteit maar op zn kop zetten! Dat Spaans leer je binnen no-time en een Spaanse glimlach (zeker die van jou) zegt meer dan duizend woorden :) Ik mis je nu al en ik stuur een paar grote knuffels via mijn postduif naar je op! Liefssssss

  • 29 December 2013 - 19:14

    Jacqueline:

    Wat onwijs gaaf, een nieuw avontuur! Peru lijkt me prachtig. Heel veel plezier daar en succes met je Spaans! Denk dat je het snel oppakt als je daar woont. Geniet!! Xx

  • 02 Januari 2014 - 13:08

    Gerrit En Ineke:

    lieve Jits, Veel Heil en Zegen in dit nieuwe jaar waar je ook bent ter wereld!!!!!!!!!!!!

    Wat heb je nu al weer veel indrukken opgedaan en wat kun je t goed weergeven! compliment!
    geniet en veel liefs G & I

  • 02 Januari 2014 - 13:15

    Sanne:

    Lieve Jit,
    Klinkt al weer super allemaal!!! Ben zo benieuwd naar je eerste week daar! Mail je snel weer?
    Heel veel liefs van ons!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jitske

Actief sinds 19 Aug. 2006
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 50447

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 20 Juni 2014

De ontdekking van Zuid-Amerika

15 November 2010 - 06 Mei 2011

Nieuw Zeeland

31 Augustus 2006 - 31 Augustus 2006

Mijn eerste reis

31 Januari 2010 - 30 November -0001

down under

Landen bezocht: